روزی بیل گیتس مقاله ای نوشت با این تیتر: «محتوا پادشاهه». محتوا پادشاهه اما به شرطی که واقعا محتوا باشه. «بچه دار شدن مادر چوبین از پدر هاکلبری فین» هم کلیک خور داره اما این کجا و اون محتوای قوی که اگه ۱۰ سال بعد هم بخوانیدش و کماکان مفید باشه، کجا؟ چه جوری می خواید مردم رو مجاب کنین که بیلبیلک ماوس شون رو روی مقاله شما فرود بیارن؟ اینجا با نظر ۹ نفر از وبلاگ نویسان و کارآفرینان خفن عضو YEC آشنا میشید. بیایید ببینیم لِم کار این ۹ نفر چیه.

۱. محتوایی که قلب آدم رو غلغلک بده

اگه می خواید در بلاگتان نوشته یا مقاله خوبی بنویسین، باید ۲ عامل رو رعایت کنین: اول اینکه مقاله باید اطلاعات مهم و مفیدی ارائه کنه و دوم اینکه باید یکی از احساسات خواننده رو برانگیزد (احساساتی مثل خنده، خشم یا الهام گرفتن). خلاصه هر چیزی که اسمش احساسات باشه به کار ما میاد. فقط به خاطر بحث برانگیز بودن یک موضوع، دنبال اون نرید مگه اینکه این موضوع با ارزشای برند شما در اختلاف باشه. دنبال این باشین که چیزای باارزشی در اختیار خوانندها قرار بدین و در اون واحد قلب شون رو هم غلغلک بدین. محتوایی تولید کنین که هرکی اونو خواند، زیاد فکر نکنه و خیلی سریع اون پایین مایینا بدنبال دکمه ی Shareبگردد (Fabian Kaempfer, Chocomize).

۲. تیتر روشن و رو راست

یه بار واسه فوربس مقاله ای نوشتم با عنوان «به چه دلیل رهبران باید بخونن». اولش دودلی داشتم که نکنه تیترش زیادی آبدوغ خیاری باشه اما بعد که ۲۰۰۰۰ تا بازدید درست کرد فهمیدم که دلیل موفقیت مقاله رسا بودن تیتره. اگه یک تیتر دوپهلو و جذاب بزنین هم می تونین بازدیدکننده جمع کنین، اما اگه دنبال این هستین که واقعا خوانندگان درگیر مقاله شما بشن، این کار رو از راه نصب کردن یک لامپ ۱۰۰۰ وات بالای تیترتان هم می تونین بکنین؛ خوانندها رو از تاریکی در بیارین تا اگه رفقا و همکارانشان این مقاله رو واسه شون به اشتراک گذاشتن خیلی سریع دلیلش رو فهمیده باشن (Kelsey Meyer, Influence & Co).

۳. نوک قله ی کوه

نشونه که هر محتوایی باید ویژگیای خاص خودشو داشته باشه، اما جدا از اینکه اون باید راهی هم پیدا کنین تا مقاله به دست افراد کلیدی یا افرادی برسه که قراره اونو با نوک انگشت شون به داخل دریای لایتناهیِ اشتراک گذاری سُر بدن. به خاطر این باید کوهی در بالای این دریا پیدا کنین و مقاله رو تا نوک قله ی اون هل بدین – تا از اون بالا با فشار یک انگشت داخل دریا بیفته. پربازدید شدن چیزی نیس که همین جوری به دست بیاد؛ راز کار در اینه که باید همیشه فعالانه در جستجوی اون نوکِ قله ی مناسب واسه مقاله خود بگردید (Corey Blake, Round Table Companies).

۴. دسته بندی مناسب

چیزی که در مورد خیلی از مقاله های موفق نظر من رو به خودش جلب کرده اینه که سرکشیدنِ محتوایی که شماره خورده باشه خیلی آسونه. مثلا در سایت BuzzFeed بیشتر مقالات با این فرمت نوشته می شن : «۱۰ چیزی که درباره کارآفرینی نمی دونستید». مردم همونجوریکه هندوانه رو قاچ شده دوست دارن، اطلاعات رو هم به شکل شماره بندی شده دوست دارن. دسته بندی کردن اطلاعات از راه شماره بندی یا هر روش دیگری به مردم کمک می کنه تا محتوا رو آسون تر بخونن. هر چیزی که بشه سریع تر یادش گرفت، احتمال به اشتراک گذاری اش هم بیشتر می شه. (Andy Karuza, brandbuddee)

۵. کاربردی بودن محتوا

هیچ معجزه ای واسه پربازدید کردن پُستا و مقاله های اینترنتی وجود نداره. موفقیت یک مقاله به ترکیب شدن یه سری عوامل با هم بستگی داره. با این حال، اگه بخوایم یک اخلاق مهم واسه پربازدید شدن رو اشاره کنیم، اون اخلاق، مفید بودنه. اگه به خواننده تون اطلاعاتی قابل فهم و کاربردی بدین که اونم بتونه واقعا اونا رو به کار ببره، شانس به اشتراک گذاشته شدن مقاله تون مثل برق و باد زیاد می شه. اگه مقاله ای یک بار به اشتراک گذاشته شه، حتما دوباره هم به اشتراک گذاشته میشه. فقط کافیه چند نفر دیگر هم اونو پخش کنن تا اگه بخواهید هم نتونین جلویش رو بگیرین (Jay Wu, A Forever Recovery).

۶. اطلاعات غیرمنتظره

ما به این نتیجه رسیدیم که کلید ایجاد یک پُست پربازدید اینه که خواننده رو مبهوت کنه. حالا می خواد این اطلاعات مفاهیم ذهنیِ عمیق همراه با یه سری داده های آماری باشه یا پژوهشی باشه که نتایجش مخ آدم رو به تولید صداهای ناهنجار مجبور می کنه. در هر حالت مردم چیزایی رو به اشتراک می ذارن و توییت می کنن که برق از سرشون پرانده باشه (Robert J. Moore, RJMetrics).

۷. بی شیله و پیله بودن

صادق و ضعیف باشین. اینترنت پره از پُستای پرمدعا که با لحنی مثل «مناجاتای یک آدم آهنی» نوشته شدن. این مقالات واسه موتورهای جستجو نوشته شدن نه واسه آدما. از این کارا نکنین. درباره چیزایی بنویسین که میدونید و در نوشتن شون شفاف و صادق و باز باشین؛ کُنتراتی مقاله ننوسید. راجبه چیزی بنویسین که نگرانی تونه و بی خودی هم اونو برق نیندازید چون چشم رو می زنه، مگه اینکه بخواهید کیفیت نگارشش رو بالا ببرین. با مخاطب خود مثل کف دست صاف و ساده باشین، اینطوری میشه مردم رو مجاب کرد تا واقعا با مقاله تون رابطه برقرار کنن و همینطور به خودتون و مقاله تون کمک کنین تا پایگاهی بزرگ تر بین کاربران داشته باشین (Mitch Gordon, Go Overseas).

۸. داستان گویی

اگه می خواید مقاله تون از اون پربازدیدهایی باشه که مردم به کار ببندندشان (برعکس لیستایی که BuzzFeed سریع و سریع بیرون می ده و همه می خوندن و خیلی زود فراموش می کنن)، باید داستانی سرِ مقاله تون بکشین. بذارین اینطور بگم: اگه نمی تونین درونمایه و مغز پُست خود رو به شکل یک قصه تعریف کنین، پس خیالتان راحت باشه که چیز پربازدیدی در دست ندارین. قرار نیس داستان پیچیده ای بنویسین، همین که به خاطر سپردنش واسه مردم آسون باشه کافیه (Thursday Bram, Hyper Modern Consulting).

۹. نگاه از زاویه ای متفاوت

یکی از نکات کلیدی واسه پربازدید شدن پُستا در اینترنت، اینه که موضوعات محبوب در صنعت خودتون رو از زاویه ای مورد بحث و بررسی قرار بدین که قبلا به فکر هیشکی دیگه خطور نکرده باشه. اگه موضوع تون خیلی روی بورس باشه و شمام از طرف جدیدی روی اون نور بندازین، شانس خیلی خوبی واسه سوار شدن بر موج پربازدید شدن به دست آورده اید (Phil Laboon, Eyeflow Internet Marketing).

منبع : inc


دسته‌ها: آموزشی